3D-реконструкція: подорож крізь віки

3D-реконструкція

Чи міг би хтось уявити, як тисячі років тому виглядав грецький Акрополь або Фароський маяк? Хто зумів би так детально відтворити зовнішність Тутанхамона? Чи відповідали б «Золоті ворота» в Києві тим, що стояли перед містом за князювання Ярослава Мудрого? Людина безсила проти часу, але й час безсилий проти людини. Доказом цього є 3D-моделювання, яке раз і назавжди розвіяло міф про те, що стіни древніх міст зводилися з цегли та бетону.

Сьогодні у нас є можливість привідкрити завісу історії. 3D-реконструкції стали невід’ємною складовою історичної науки та нашого життя загалом. Про те, як з пилу і праху постають імперії, розповідає севастопольський спеціаліст по 3D-моделюванню Данило Логінов.

— Даниле, хто ви за фахом?

— Першу вищу освіту я здобув за спеціальністю «інженер-системотехнік». Зараз не працюю за фахом, тому що повністю перейшов в сферу 3D-реконструкцій, але ця освіта допомагає мені у випрацювані нових навичок для моєї роботи. Друга вища освіта також не стосується 3D — це політологія.

— Коли ви почали займатися 3D-моделюванням?

— З самого дитинства я захоплююся античною історією, особливо історією Древнього Риму. Цікавлюся архітектурою, знову ж таки, греко-римською. 5 років тому мені на очі попали моделі давньоримських будівель, зроблені в програмі Sketchup. Я теж вирішив спробувати, благо, було достатньо вільного часу. Одну за іншою я моделював давньоримські будівлі і за півроку пройшов шлях від маленького фонтанчика до величезних терм Каракалли, які й понині залишаються однією з найбільш масштабних моделей в моєму послужному списку.

— Які ще програми застосовуються при 3D-моделюванні?

— Звичайно ж, Photoshop, оскільки під час роботи з античними спорудами, особливо з інтер’єрами, з’являється необхідність в оформленні фресками, мозаїками та іншим декором. В якості основи для текстур беруться реальні фотографії, проводиться реставрація, що полягає в прибиранні тріщин, домальовуванні відсутніх елементів і т. ін. Серед інших програм — 3D maх. Ця програма містить безліч можливостей для роботи з високополігональними об’єктами, що недоступні в Sketchup.

— Як відбувається 3D-реконструкція стародавніх міст?

— Комп’ютерна реконструкція, як правило, містить три етапи:
1. Збираємо та обробляємо всю текстову та графічну інформацію про об’єкт реконструкції;
2. Відсутнє намагаємося заповнити спираючись на аналогічні зразки архітектурних об’єктів того ж часу і стилю;
3. Остаточне корегування проекту згідно концепції об’єкта.

Однак існує безліч нюансів. До прикладу візьмемо давньогрецький поліс Коринф. Місто це існує вже більше двох з половиною тисяч років. Звичайно, вигляд його від епохи до епохи дуже змінювався, часом до невпізнанності. У своїй 3D-реконструкції я представив приблизний вигляд Коринфу на момент його розквіту вже у складі Римської Імперії. В епоху ж класичної Греції місто виглядало зовсім по-іншому. Така ж ситуація й з усіма іншими містами. Ми не в змозі показати, як все було; ми показуємо, як це могло бути, тобто прагнемо передати загальний дух епохи, намагаємося максимально наблизитися до реальності.

— Які джерела інформації використовуються для 3D-моделювання стародавніх міст?

— Перш за все, це археологічні дані (досліджуються результати розкопок, побудова фундаментів і всі інші викопні рештки). По-друге, джерелом інформації слугують монети, які зображають будівлі, що не дійшли до наших часів. Ну і по-третє, письмові артефакти, описи споруд древніми авторами. При створенні вже тривимірної комп’ютерної реконструкції до уваги беруться напрацювання істориків попередніх поколінь, які втілили свою роботу в малюнках і макетах.

— Під час створення 3D-ігор використовуються ті ж самі технології, що й при 3D-реконструкціях?

— Так, дещо спільне є. Я зрозумів це тоді, коли захотів на основі реконструкції створити віртуальне середовище. Довелося працювати з програмою, яка спеціалізується на розробці ігрових додатків. В даному випадку це OpenSpace3D. В майбутньому хотілося б представити серію таких інтерактивних додатків як для давньоримських, так і для більш сучасних реконструкцій, де можна буде гуляти вулицями, заходити всередину будівель.

— Скільки часу потрібно для 3D-реконструкції однієї античної будівлі? Скільки знадобиться для відтворення цілого міста?

— Часові витрати дуже різняться. Все залежить від рівня складності. Ось, наприклад, на моделювання центру Коринфа пішло приблизно півтора місяця; на все інше — тижні зо два.

— Як вважаєте, 3D-моделюванню може навчиться будь-хто? Що потрібно людині для того, щоб займатися тривимірною графікою?

— Думаю, цьому може навчитися лише той, для кого історія та архітектура — це не просто набір цифр, фактів і ліній, а щось значно більше. Коли ти живеш тією епохою, яку відтворюєш, проймаєшся нею, то ніяка одноманітна робота (а бувають і такі етапи в моделюванні) не видасться нудною. Якщо говорити про тривимірну графіку загалом, то нею можуть займатися практично всі. Зараз в мережі є багато цікавих програм, відеоуроків і книг, тому тут головне — це бажання вчитися і вдосконалюватися.

— Які історичні місця Ви вже змоделювали, а які тільки плануєте?

— З основних проектів — реконструкції будівель Римської Імперії як у самому Римі, так і в провінціях (палац Діоклетіана), ряд грецьких архітектурних ансамблів (Коринф, Епідавр, Мікени), а також реконструкція Севастополя станом на 1913 і Пермі станом на 1916. Всі ці проекти знаходяться на стадії розвитку та подальшого розширення. В найближчому майбутньому заплановано створення серії відеороликів для вже реконструйованих грецьких і римських міст, перші з яких, я сподіваюся, з’являться до Нового року.

Сьогодні 3D-моделювання допомагає нам не тільки уявити, але й відчути дух міст, що давно зрівнялися з землею. За допомогою комп’ютерних технологій вчені відновлюють все більше втрачених споруд. З фундаменту виростає древній палац, з черепу — зовнішність античного правителя. 3D-реконструкції розмивають межу між тим, що було колись і тим, що є зараз. Вони роблять нас ближчими до нашого коріння, дають змогу краще зрозуміти цілу епоху. Хтозна, можливо дуже скоро кожен з нас зможе відправитися в неймовірну 3D-подорож крізь віки?

Сергій Філюк

Leave a Reply